پایان نامه : اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و ‏رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا ‏به اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، ‏

 

 

وقتی کودک دارای اختلال باشد، به والدین بخصوص مادران فشار روانی زیادی وارد خواهد شد ‏، چرا که بسیاری از انتظارات آنان درهم ریخته میشود و روشهای تربیتی مرسوم در  این کودکان ‏تاثیر چندانی نخواهد داشت . در واقع تربیت فرزندان مسئولیت مهم و دشوار تلقی می شود. در این ‏زمینه کانت می نویسد : در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکلتر است ‏

اختلال کمبود توجه بیش فعالی وضعیتی است که در بعضی کودکان پیش دبستانی و یا در ‏سالهای اولیه مدرسه ظاهر می شود. برای این کودکان کنترل رفتار یا توجه داشتن سخت است. ‏اینطور برآورد شده است که بین 3 تا 5 درصد از کودکان یا تقریباً دو میلیون کودک در آمریکا به ‏این اختلال دچار باشند یعنی در هر کلاس 25 تا 30 نفره یک کودک مبتلا به ‏ADHD‏ وجود ‏دارد

اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند ‏اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت ‏عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده ‏بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و ‏رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ‏ADHD‏ دوره ‏ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق ‏جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ‏ADHD‏ هستند، ‏می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ‏ADHD‏ هستند که از طریق نمونه ‏گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند. در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه ‏GHQ‏ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای   شناختی ـ رفتاری جدید  را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام ‏آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست ‏GHQ‏ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 ‏مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم ‏افزار ‏SPSS، آزمون ‏‎ ‎تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این ‏پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی ‏GHQ، پرسشنامه ‏CSI4‏ که روایی و پایانی ابزار ‏قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار ‏فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث ‏افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال ‏خواب می شود.‏

 


كاملترين مرجع تخصصي پایان نامه ، پروژه ، مقاله مادران ,اختلال ,سلامت ,کودکان ,مبتلا ,آموزش ,اختلال کمبود ,سلامت عمومی ,می باشد ,مبتلا به ,به ‏adhd‏ ,مادران کودکان مبتلا ,بخشی آموزش الگوهای ,عمومی مادران کودکان ,سلامت عمومی مادرانمنبع

بیشینه تحقیقات دانشگاهی در خصوص فواید نواختن و اجرای موسیقی

پروژه کامل : محاسبه و طراحي تاسیسات الکتریکی کارخانه صنعتی

تحقیق : بررسی کار از دیدگاه اسلام ( آیات و روایات) با فرمت ورد

پروژه ‏: مسیریابی روتر و انواع آن ( با فرمت ورد )

پروژه: بررسي امنيت در پايگاه داده (با فرمت ورد)

تحقيق:‏ تحلیل بزه تبانی در حقوق كيفري ‏ایران

پروژه طرح معماری : مطالعات مفهومی و اولیه ی ساختمان فرهنگی – تجاری صنایع دستی ایران

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قم درس ماه ناز - سایتی برای همه اینجا همه چی هست سجاد بچه تهرون چاینی موزیک : سایت دانلود آهنگ های فارسی ایرانی به زبان چینی قیمت لوازم یدکی دامپتراک HD465 مخ زدن آلفا 11 aluminum-door موسسه اوج یادگیری | اوج یادگیری – کنکور آسان است